הכתבה הופיעה בירחון "חיים אחרים" דצמבר 2002 גיליון מספר 75 .הפנג שואי הוא כידוע תחום עניין חדש ופורח במערב. אך כ"טראנד" ,בצד היתרונות המבורכים, הוא סובל מצדדים מקצועיות ושטחיות של "מומחים" שעלולים להשאיר בסופו של דבר טעם רע וצרכנים מבולבלים. לתשומת ליבנו
כתבה שרונה פומס
"תסלחי לי," שואלת אותי אשת עסקים ממולחת בסיום הרצאתי על פנג שואי " האם נכון שלא רצוי לתלות מראה בחדר השינה?"
שוב הותקלתי באחת מהשאלות שהתשובה עליהן דומה להמלצת רופא לריפוי כאב בטן דרך הטלפון. ידוע שכאבי הבטן עלולים לנבוע מסיבות רבות ושונות: דלקת במעיים, תזונה לקויה, חרדות וכדומה. כל הדיוט מבין כי הריפוי תלוי באבחנה והתרופה תשתנה בהתאם לכך: אולי נחוץ אקמול, אולי אנטיביוטיקה, ואולי טיפול הומיאופתי.
כמו בחוליי הגוף, כך גם בתורות הפנג שואי, הריפוי היעיל מתחיל באבחון מקצועי ומעמיק.
תרופות הפנג שואי אמנם ישימות ופשוטות, אך האבחון מורכב מאין כמוהו ודורש מספר שעות עבודה בדירה רגילה ומספר שבועות במקרה של קניון ענק.
תורת הפנג שואי פרצה לתודעה המערבית בעוצמה רבה בשנות התשעים לאחר שנוסתה בהצלחה במזרח כשיטה המביאה להרמוניה ושינוי חיובי בחיי אנשים דרך עיצוב המבנה שבו הם גרים ועובדים. יעידו על כך הבתים והעסקים הרבים שזוכים לעוד קצת נחת בחייהם.
הפופולריות המבורכת מביאה עמה יועצים רבים הצצים כפטריות אחר הגשם וגילויים רבים של של שרלטנות, שטחיות ופופוליזם של השיטה. היבטים שליליים אלה מוצאים את ביטוים יותר ויותר באמצעי התקשורת בידי אנשים המציגים עצמם כיודעי דבר בתחום. לא פלא שיש אנשים רבים המתייחסים לפנג שואי כאל גימיק חביב ואופנתי למי שרוצה להרגיש "אין".
ניתן למצוא עוסקים בתחום המבססים את הייעוץ שלהם על קריאת ספר או שניים, או על קורס בן מספר מפגשים. הגרוע מכל, הוא שיש כאלה שאף מסמיכים אנשים אחרים , ביניהם מורים שכלל לא עוסקים בייעוץ מעשי. השאלה היא מה עדיף לעבור ניתוח בבית חולים אצל מנתח מומחה עתיר ידע וניסיון או להתנתח בידי רופא כללי שהמומחיות שלו היא עיטור קירותיו תעודות הסמכה.
הפופוליזם של הפנג שואי הביא עד מהרה להבנה שטחית של נושא העושה שימוש בסמלים תלויי תרבות שאינם אומרים דבר וחצי דבר לבן תרבות המערב. סמלים סינים כגון: בודהות ואלים, זרים לאיש המערב. השימוש במטפורות שתפקידן להבהיר לסיני הפשוט את התורה, אינן נחוצות דווקא למנטליות של האדם המודרני.
דוגמה נוספת לבעיית הרדידות מופיעה בניסיון להסביר מדוע אין זה מומלץ לישון עם הרגליים מול דלת חדר השינה. התשובה השטחית הנפוצה היא משום שמוציאים מהחדר אדם שמת כשרגליו בכיוון הדלת. תשובה זו חוטאת לתשובה המדעית ולעומק התורה המתייחסת לנקודות הרפלקסולוגיה בכף הרגל שהפגיעה בהן משפיע על נקודות חשובות במוח.
הכל מתחיל באבחון
המורים הסינים מתייחסים אל תורת הפנג שואי כאל מדע מדויק. מחקרי הפנג שואי נעשו בשיטת הניסוי והטעייה, בתנאי המעבדה של הטבע והם זוכים להכרה מוכחת במשך כשלושת אלפים שנה .
הפנג שואי אינו דת ובוודאי שאין הוא תורה שטחית, אמונה טפלה או אופנה חולפת. התורה עובדת גם אם לא מאמינים בה.
כמי שלומדת את הנושא זה מספר שנים וטרם סיימתי, אני יכולה להעיד שהתורה מורכבת לפחות כמו נפש האדם. מדי פעם אני לומדת לקלף עוד קליפה מהבצל של ידע מרתק זה כדי למצוא את החיבור האמיתי למה שאני עושה ולמי שאני.
תורת הפנג שואי דומה יותר לרפואה מאשר לעיצוב פנים. אמנם היא עוסקת באמנות המיקום של חפצים או רהיטים במקום המומלץ לזרימה טובה של אנרגיה וליצירת אסתטיקה רבה יותר בחלל, אבל בעיקר היא עוסקת באבחון רפואי של בני הבית מהבחינה הפיזית, הרגשית, הנפשית והמנטלית.
בשאלת האבחון הנכון יש לקחת בחשבון שיקולים רבים ומורכבים הנוגעים להיכרות עם בעלי הבית ועם הבית עצמו מבפנים ומבחוץ כדי 'לדקור' בנקודה הנכונה, כמו באקופונקטורה. ריפוי יעיל פותח חסימות שליליות ומאפשר לגוף האדם וגוף הבית לחיות בהרמוניה.
המרחק שבין התורה הסינית לבין העולם הרוחני כמוהו כמרחק שבין מזרח למערב. בעוד שבמזרח עוסקים בשיטות לתמרון אנרגיית היקום לפי עקרונות הפנג שואי כדי למצוא את המקום הטוב ביותר להטמנת זרע באדמה או לבניית רבי קומות בעיקר במטרה לייצר יותר כסף , עסוקים במערב בשילוב השיטה עם נושא המודעות האישית והצמיחה הרוחנית ומוצאים דרך להראות שגם למערב יש מה לתרום להתפתחות התחום.
הגישה המערבית המציבה את האדם במרכז הופכת את הפנג שואי גם לטיפול פסיכולוגי. יועץ טוב הוא זה המביא תובנות עמוקות ללקוחותיו בדרך לצמיחה האישית שלהם. לדוגמה, כאשר אני רואה חסימה באזור הזוגיות והשותפויות לטווח ארוך, הממוקם באזור הדרום-מערבי של הבית, מעבר להמלצות כיצד לעצב ולרפא את המקום, אני מנחה את הלקוח לראות מה משמעות היחסים שלו עם סביבתו הקרובה , עם בן הזוג ועם עצמו , ומה עוצר אותו מלנהל מערכות יחסים מעמדה של לקיחת אחריות על עיצוב הבית ועל מרחב חייו .
אנשים העוסקים בפנג שואי ללא ידע מעמיק עלולים לגרום נזק. מפל מים ,לדוגמה, הוא פריט נפלא להבאת שפע, זרימה , שלווה ושביעות רצון , אך רק בדיקה מדוקדקת תוביל לתשובה היכן, אם בכלל,למקם אותו. לקידום הקריירה, לדוגמה, מומלץ למקם מפל מים בצפון, לקידום השפע והתקשורת בדרום מזרח, ולקידום הבריאות וההרמוניה המשפחתית כדאי למקמו במזרח. אך אם יש בצפון אנרגיות שליליות, מפל מים יחזק את השפעתן ועלול להביא לפיטורין או למיגור האנרגיה הטובה של יסוד האש המקדמת מוניטין, הצלחה והתלהבות.. אם לאדם יש עודף של יסוד המים בגופו, ישפיע הדבר על התעורות פחדים, חרדות או בעיות פיזיות של תפקוד הכליות ושלפוחית השתן. מיקום של מפל מים באזור זה יחליש את האדם אף יותר. את כל אלה ועוד ניתן לאבחן על פי שיטה מעמיקה הנלמדת בהכרח לאורך זמן.
כמובן שיש מקרים שבהם ייעוץ אינו גורם נזק אך גם לא מונע אותו …וחבל.
שלוש גישות לפנג שואי
הדרך לאבחון בתים כרוכה בלימוד של האסכולות השונות שהותאמו לעולם המודרני על הקניונים שבו , המדרגות נעות ,המעליות והאלמנטים הנוספים שלא היו קיימים בסין העתיקה.
כיום העוסקים בפנג שואי עובדים על פי שלוש גישות עיקריות:
הגישה הראשונה היא הגישה המסורתית האוטנטית שבה נעשה שימוש מוצלח זה אלפי שנים. גישה זו כוללת מספר שיטות משנה:
א. אסכולת הצורה ותנאי השטח ויחסם למבנה והשפעתם הרת הגורל על חיי היושבים בו.
ב. אסכולת "המצפן" (בגואה) לפיה מחלקים את הבית לתחומי חיים (אזור הבריאות, הקריירה, הזוגיות, הפריון וכדומה). על פי גישה זו ניתן לזהות באיזה תחום בחיינו חסרה אנרגיה וכיצד ניתן לעצב את הבית בצבע, צורה,חומר או סמל לחיזוקו.
ג. אסכולת ה'כוכבים המעופפים' על פי השואן קונג. שיטה העוסקת ביחס בין זמן ומרחב ואומדת בצורה מדויקת את איכות האנרגיה שבחדרי הבית. הגישה מזהה אנרגיות שונות כהתמכרויות, מחלות כרוניות, שפע או רומנטיקה בחדר מסוים ואת מידת התאמתן לשוהים בו.
ד. אסכולת "ארבעת עמודי הגורל" המאבחנת כמו ברפואה הסינית את מצב האנרגיה בגוף האדם ואיך לאזנה על-ידי עיצוב תומך בבית.
ה. כלים נוספים כגון: חישה אנרגטית לטיהור המרחב, נוסחאות עיתוי וניבוי מורכבות כאי צ'ינג ועוד.
המסטר יאפ שן הי הוא מחשובי המורים בגישה זו.
הגישה האוטנטית היא המוכרת והמיושמת ביותר במזרח ובמערב כאחד. היא בעלת אופי מדעי יותר ועושה שימוש בחשיבה ובאנרגיות דינמיות המשתנות מידי חודש, שנה ועשרים שנה.
הגישה השניה היא גישת המגבעת השחורה. גישה מודרנית זו הפכה פופולרית בארצות הברית בחמש עשרה השנים האחרונות ומלמד אותה פרופ' לין יון. הגישה הוציאה את המצפן משימוש והיא מתייחסת לדלת הכניסה כאל פתח המכניס הביתה אנרגיות קבועות של קריירה, תמיכה או צמיחה רוחנית. פרופ' לין יון מזוהה כמורה שהדגיש את חשיבות הטקס, ההתכוונות והמודעות בגישה זו.
הגישה השלישית עוסקת בפנג שואי אינטואיטיבי. הגישה אומרת: מקם את הספה ובדוק איך אתה מרגיש לגבי כך. , אם לא נוח מקם שנית וכן הלאה.
ההבדל בין הגישות הוא בעיקר בנחיצות השימוש במצפן ובתוצאות האבחון הקובע את גורל יושבי הבית.
הגישה האינטואיטיבית חסרה מבנה ברור ,והיא מהגישות הפחות נפוצות. אין הוכחות חד משמעיות להצלחת השיטה. ביקרתי בבתים שאנשים הרגישו בהם נהדר, אך העיצוב האינטואיטיבי שלהם היה מושפעות מדפוסים ישנים שהביאו להם הרבה נוחות אך מעט מאוד התפתחות וצמיחה. שהרי "אין אדם מתיר עצמו מבית האסורים." מכאן חשיבות הייעוץ של אדם מקצועי.
דומה ושונה
חשוב להבין שתורת הפנג שואי ממשיכה לצמוח ולהשתנות לא רק מתוך המפגש עם תרבות המערב אלא גם בזכות פענוח מתמשך של טקסים ומקורות סיניים עתיקים. בנוסף לכך, הסינים עצמם לא רק שהם מתמודדים עם טקסטים עתיקים קשים לפענוח החושפים לבקרים ידע מורכב נוסף, הם גם חלוקים בדעותיהם ביחס לשיטות השונות.
אבל לגבי האבחון והאיתור של אזורים אנרגטיים בעייתיים או חיוביים יש תמימות דעים. אמנם קיימים הבדלים משמעותיים בייעוץ, בפתרון הבעיה ובריפוי, אך כל אלה חייבים להתבסס על ידע רב וניסיון מצטבר.
מעבר לנוסחאות ולגישות של שיטה זו או אחרת, ישנה חשיבות לכוונת המטפל ולאחריותו האישית של המטופל, המסתמכות כמובן על ידע מקצועי מובנה. לפי תורת הפנג שואי, כדי להצליח בעבודה נדרשת מומחיות הנרכשת בלימוד תיאורטי מעמיק, יושרה פנימית וכמובן ניסיון רב כדי להגיע לאבחון שימנע נזק ויביא לפריצת הדרך המיוחלת.
האגודה הישראלית לפנג שואי, החוגגת שנה להיווסדה ומונה למעלה ממאה חברים, שוקדת בימים אלה על מיסוד הפנג שואי כתורה מקצועית, זאת כיוון שיותר ויותר אנשים מבקשים ייעוץ מקצועי שהוא מעבר למיקום פעמון הרוח או המראה.
מטרת האגודה היא להצטרף לאגודות דומות בעולם בניסיון ליצור קריטריונים ברורים לייעוץ מקצועי ולאפשר לחברי האגודה לקבל הסמכה מקצועית והכרה בינלאומית.
באופן טבעי בתהליך מורכב מעין זה מתגלים חלוקי דעות ועולים אתגרים לא פשוטים (מבפנים ומבחוץ) אך ברור שאם ברצוננו לשלב את הפנג שואי כדי שיהפוך לאורח חיים בתרבות הישראלית, נחוצה הפרדה ברורה בין סטנדרטים מקצועיים אמיתיים לבין חובבנות שטחית. אם המקצועיות מוכיחה את עצמה במרכזי עסקים ענקיים בעולם ובערים משגשגות , משתמשים בשירותיה חברות תעופה, בנקים, אילי הון ואפילו ראש ממשלת אנגליה, מדוע שלא נהנה משירות מקצועי ורציני גם אנחנו?
*הכותבת היא מדריכה ,מעצבת ויועצת מוסמכת בפנג שואי, חברה בהנהלת האגודה הישראלית לפנג שואי.
שאלות שכדאי לשאול לפני קבלת ייעוץ הפנג שואי הוא כלי נהדר לריפוי ויצירת שינויים רצויים, אך כדי שתהליך הייעוץ יהיה יעיל ועמוק מוטב לבדוק מראש מספר לגבי היועץ שאתם מכניסים לביתכם, כפי שנהוג לעשות בנוגע לכל בעל מקצוע אחר. להלן רשימת שאלות בסיסיות לבדיקה: • בדקו את הכשרתו של היועץ: היכן למד, מתי וכמה זמן. השקעה טובה ביועץ טוב משתלמת לאין ערוך בטווח הארוך שהרי אין מחיר לבריאות, להרמוניה להגשמה ולצמיחה בחיים. |