באמת בית ירוק

336580-ירוקמה עולה לכם כשאתם שומעים את המושג "בנייה ירוקה" ? האם הרמוניה? איכות חיים? ביטחון?
בכתבה שהופיעה ב31.8.09 בידיעות אחרונות חשפו

שלא ברור עדיין עד כמה הבנייה שהובטחה כירוקה אכן עומדת בקריטריונים. אך כתבה זו לא באה לעסוק בעניין זה אלא באותו נושא מזווית אחרת.

בבנייה ירוקה מבטיחים היזמים: סביבה נקייה, היעדר כבישים פנימיים, צפוי אבן למבנים, חבורי גז ואשפה למערכות שכונתיות, מערכות בידוד אלה ועוד ומציעים לתושבים: "איכות חיים ברמה הגבוהה ביותר" (כדברי אחד מהם לעיתון מקומי).

הוסיפו לזה מפרט טכני מפתה: ריצוף גרניט פורצלן,מטבח המתוכנן על ידי מעצב, חיפוי חדרי רחצה בקרמיקה יוקרתית ,משטחי עבודה מאבן קיסר וכד'

חשיבות הבנייה החכמה וחסרון באנרגיה העושים שימוש בכוחות הטבעיים אכן חשובים עד מאוד בעידן בו הקצב מואץ וכדור הארץ מתחמם ובעיקר אם ברצוננו להוריש עולם טוב יותר לדורות הבאים.

אך חשוב לי להגדיר מחדש את המושג איכות חיים? האם הכוונה בלחסוך את הטרחה בביקור בפח האשפה השכונתי מוקף החתולים ? או אולי שקלו שאיכות חיים קשורה למימוש עצמי? שינה טובה יותר ? שלווה כלכלית ,יחסים הרמוניים ומה עם בריאות טובה?

שאלות אלו ואחרות לא יכולתי שלא לשאול את עצמי כאשר נתבקשתי לסייע ללקוחה לבחור דירה טובה על פי עקרונות הפנג שואי בשכונה הירוקה הנבנית לראשונה בכפר סבא. 

דירה ירוקה

מתוך כשמונה דירות שבדקתי מצאתי אחת סבירה. חשוב לומר סבירה כיוון שהלקוחה ביקשה לקנות בכל מקרה דירה באזור כדי להגשים חלום לאחר שנים של מגורים בדירה שכורה.לשם כך נבחרה הדירה הטובה מתוך מה שהיה פנוי ואפשרי עבורה מבחינה כלכלית.

בדקתי מגוון רחב של דירות: פנטהאוזים, דירות גן, דירות רגילות ואני חייבת לציין שגודל המבנה או המפרט הטכני לא היוו שיקול בשלב האבחון . נקודת המוצא הייתה שלא ניתן לבצע שינויים פנימיים בבית, למעט שינויים קלים. 

336582-בית ירוק

 

להלן אבחון בסיסי של דירה אופיינית הנחשבת מפוארת באופן יחסי (5 חדרים) באחד מהפרויקטים, לפני בדיקת התאמת המבנה לאנשים הגרים בו (יש לציין שנערכות בדיקות נוספות לאחר שהבית "עובר" את שלב האבחון הבסיסי) כדלקמן:

זרימת האנרגיה בבית דיסהרמוניות בשל מיקום הפתחים וסיבות מקצועיות נוספות.
מיקומו של המטבח ,מהמיקומים החשובים בבית ,בעייתי לפרנסה ולבריאות של בעל הבית .
מיקום האמבטיה והשירותים מביא למהמורות בתחום הכלכלי (בעיקר בשנים הראשונות) ופוגע במצבה המנטאלי של בעלת הבית.

איכותם של שאר החדרים מעורבת. כך למשל, החדר הטוב ביותר בבית המיועד להיות חדר ילדים אמור לתמוך במערכות יחסים הרמוניות אך איכותו נפגעת במיקומו של החדר מול הכביש.

אין בית מושלם אך יש בתים שתכנונם מערים קשיים על בני הבית . תכנון נכון מביא קלות ותמיכה ולזה יקרה איכות חיים.

מרבית האנשים משקיעים מאמצים נפשיים ורגשיים רבים ברכישה של בית בנוסף להשקעה כלכלית גדולה ומחייבת לשנים רבות. האם ההשקעה משתלמת?

הלקוחה מצאה לבסוף דירת גן ראויה ווטובה במידה סבירה המאפשרת לה ולבני משפחתה לקדם את התחום המקצועי והכלכלי,מאפשרת לילדיה הישגים טובים בלימודים,בריאות וחיי חברה וכד'. היא קיבלה ייעוץ שסייע לה גם לחתום על חוזה קנייה ביום טוב בנוסף להמלצות כלליות בדבר שינויים פנימיים ,סדור וארגון נכון של הבית, מיקום טוב למיקום דיירי הבית בחדרים השונים המותאמים להם באופן אישי כדי לשדרגו ולהוציא ממנו את המיטב.
בסופו של תהליך הייעוץ חסך ללקוחה כסף רב בטווח הארוך.

מומלץ לקדם פרויקטים הוליסטים המשלבים בנייה ירוקה ואיכות חיים ואין לערבב בין התחומים.

אין לי ספק שחיסכון באנרגיה אינו טרנד, הן שימוש במידע רב ערך זה העושה שימוש בכוחות הטבע הועיל לאבות הקדמונים לקדם חיים הרמוניים עם הסביבה.

אני מציעה את השילוב ההרמוני העוסק לא רק באנרגיה של סביבה אלא גם באנרגיה של מבנה לקדום איכות חיים אופטימאלי ככל האפשר.