תאילנד וקמבודיה בראי הפנג שואי

רשמים מטיול תיירותי מאורגן בקמבודיה ותאילנד  בהם הרכבתי גם משקפי פנג שואי (2007) שיאו של הטיול המרתק שחוויתי במזרח היה מבחינתי דווקא בקמבודיה. הביקור בכפר הצף במים מעופשים ,לחזות בדלות בשיאה של משפחות שלמות החיות בבתים זמניים וניידים עשויים כלונסאות

במבוק שכל רכושם מתבטא בערסל ,מעט סירים ,דגים וירקות טריים ובמקרה הטוב גג עשוי בד להגנה מפני הרוח. באווירה של זוהמה, לכלוך, גברים קטועי רגליים, ילדים מתחננים לנדבות… המגע היומיומי עם הטבע וניצוץ של שמחה ושלווה בעיניים הוא רכושם היקר מכל. מספר דקות לאחר מכן להגיע אל אחד מבתי המלון המפוארים בעולם.

f1100017-200x300"מלון סופיטל" בסיאם ריפ. אדמה ספוגה דם, רצח עם , אכזריות החמר רו'ז בראשות פול פוט , יתמות, שחיתות במדינה שעברה שואה איומה יחד עם רכות טוב לב ותום בעיני כל מי שפגשנו. הנגיעה בקצוות : שפע מול חוסר, רע מול טוב טלטלה אותי בעוצמה רגשית חזקה במיוחד. חוויה דומה חוויתי בתילאנד (אם כי בעוצמה פחותה יותר) צפיפות, פקקים חום רב בתוך שלווה גדולה, נזירים,שמרנות דתית, טקסים דתיים מול מתירנות מינית (ליידי בוייס- רבים מהמפורסמים בארץ הזו הם גברים שהפכו לנשים),תחינה לנדבות מול תרומות נדיבות, נשים העובדות קשה יותר מגברים בשדות , נשים מבשלת, מעסות,מפנקות, מענגות ומטפלות מול החשיבות הרבה הניתנת לגבר במשפחה המסורתית. דלות רבה ברחובות מול שפע גדול בקניונים ובבתי המלון …היין מול הינג. ניגודים פנימיים, ניגודים בין עולם החומר לעולם הרוח, מזרח מול מערב וההבנה בצורך להגיע לידי איזון…לשם שואפת להביא אותנו המטאפיסיקה הסינית. 

תאילנד

כל החושים עובדים בתאילנד: ריחות, צבעים , טעמים לא מוכרים, אנשים צבעוניים…ושלווה גדולה. סמלו של הבודהה הגדול בעולם המודט הנצחי או הנשען על מרפקו ונח מייצג בצורה סמבולית מושגי זמן שונים כל כך מהמוכרים לנו במערב. בעוד התפיסה המערבית היא לינארית :לידה חיים מוות . התפיסה המזרחית (בודהיסטית או הינדית) היא מעגלית . היא גורסת שלאחר המוות יש שוב לידה, התחלה חדשה. אם החיים הם בני חלוף למה אם כן למהר? השלווה המעוגנת בתפיסה הבודהיסטית יוצאת מנקודת הנחה שמה שאתה נותן לאחרים חוזר אליך. על פי גישה זו אדם כועס הופך להיות קורבן שלו בכך שהכעסים חוזרים אליו לכן יש לגלות חמלה לאדם שיצא מהאיזון הרגשי. איזון נפשי,רגשי ופיזי מושג על ידי מדיטציות, תפילות ומסאז'ים . 
פנסים סיניים בצבע אדום וברכות בשפה הסינית מקדמים בתים ועסקים רבים . פנג שואי , לדברי המדריך המקומי, הוא מצרך מבוקש אצל אנשים בעלי אפשרות המבקשים לבחור אדמה טובה או למקם נכון בתים ועסקים. התאילנדים קושרים את המזל והברכה בארצם לצורת המדינה. צורה של פיל. על פי הפנג שואי הברכה מגיעה בזכות מיקום נהר הפינג הזורם בתוכה ומשמש לדיג,שיט והעברת סחורות. בתילאנד זכיתי לראות מרכזים גדולים בנויים על פי עקרונות הפנג שואי. כזה הוא הקניון הגדול והמרכזי בציאנג מאי בעל שש קומות, ממוקם על צומת של כבישים, מולו במיקום אידיאלי מפל מים גדול …לא בכדי הקניון היה מלא באנשים. 
ארמון המלך שנבנה ב1782 עושה אף הוא שימוש בעקרונות הפנג שואי . המבואה המוארת בכניסה. השערים המגנים המובילים אל הארמון עצמו. החזית יושבת על האגם מחד ועל הכביש מאידך. אלמנט האש הבא לידי ביטוי בצורה המחודדת של המקדש הנמצא במקום המשלב בין האש- בצורה לבין אלמנט המתכת בחומר בציפוי המוזהב. האש נועדה להביא להתעניינות, פופולריות, משיכת תשומת לב אל המבנה ואילו המתכת מחזקת את האלמנט הינגי. החיבור בין האש למתכת מחזק את ההארה של האש והרוח של המתכת. האנרגיה הינגית בשיאה. המבנים המרובעים הנמצאים לצד המקדש או אלה התומכים במבנה השפיצי בתחתיתו יוצרים את החיבור אל עולם החומר יחד עם השפיץ המייצג את האנרגיה השמיימית. רוח וחומר, אש אדמה ומתכת- חבור הרמוני. מקדשים רבים אף הושפעו מהאל ההודי שיבא בקבלם צורה ינגית חזקה של אבר מין זכרי. 

השילוב בין היין לינג מתחזק ביחס בין החוץ לפנים. מוטיב החוזר על עצמו במקדשים הוא החזות הינגית בחוץ המושכת אנשים לבוא אל המקדש והאווירה היינית החזקה בפנים הבאה לידי ביטוי בריבוי הפסלים, בחשיכה, באור הנרות המובילה אנשים להתמסרות, והתמוססות. המעבר החד בין החוץ הינגי ליין החשוך מעורר עוצמות רגשיות חזקות בלב המתפללים. מלך תאילנד במקורו סיני. הסינים בדומה ליהודים אוהבים ויודעים לעשות כסף. המלך השתמש בשיטה הזו כאשר בנה את ארמונו החדש כדי להאדיר את כוחו. הטיפוס במדרגות אל המקדשים הממוקם במקום מאוד גבוה מחדד את המעבר בין החוץ המואר לפנים החשוך, בין עולם החומר אל עולם הרוח . אדם המגיע במצב של אפיסת כוחות ,נטול נשימה אל קודש הקודשים חווה במקום אנרגיות חזקות . כל שנותר למתפלל הוא לכרוע ברך, להתרגש,הודות ולתרום עוד עלי זהב לקישוט המקדש. 
מיקום המקדשים במקום הגבוה ביותר מזכיר את המושג הידוע בפנג שואי "הנזיר על ההר" ככל שאדם מגיע למקום גבוה יותר כך הוא יכול לזכות בתובנות רבות יותר. העידן הנוכחי עידן 8 מסמל את הצורך של יותר ויותר אנשים להגיע להתבוננות פנימית והארה. 

סמבוליקה


טקס התפילה משלב את חמשת האלמנטים לאיזון והרמוניה: מים בהם טובלים את פרח הלוטוס הלבן (מתכת ועץ) ומתיזים על הראש ,חול (אדמה) קטורת ונרות(אש). 
חלק מהסמבוליקה המוכרת בתורת הפנג שואי נראית במקדשים בצורה מאוד חזקה: 
1סמל הפו דוגס- שני כלבים, שדים, אריות וכד' מוצבים בכניסה לכל מבנה חשוב. 
2. ציפור הפניקס האגדית הבאה לידי ביטוי פעמים רבות גם בטווס ממוקמת תמיד בכניסה למבנה מייצגת מרחב הזדמנויות פתוח ואת חזית המבנה. 
3גלגל- סמבול למזל נחשב כפריט חובה בכל בית סיני מייצג את המעגליות . יד אחת של בודהה נוגעת באדמה ויד אחת נוגעת בשמיים. מסמל את הקשר בין הארץ לשמיים. החיים הם מעגל של סבל חיים ומוות , מעגל החיים ,שחרור מקרמה. 
4המטריה– סמל להגנה זוכה להיות אלמנט מסחרי. מפעלים לייצור מטריות מנייר, ציור על מטריות. 
5הנחש המיתולוגי– מסמל את הבית הבטוח. נ'גה הנחש המיתולוגי פרש את חסותו מעל בודדה כהגנה. 
6פרח הלוטוס– הפרח המסמל את החיבור לרמה רוחנית גבוהה במיוחד, 1000 עלי כותרת, צבע לבן. 
7סמל הבודהה הרזה המוצג במקדשים מול הבודהה השמן המוכר אצל הסינים מייצג קלילות שמחה ונרוונה. ההבדל ביניהם הוא תלוי תרבות. בודהה הרזה צויר על ידי הרופאים שלא זכו לפגוש אותו. בשני המקרים מה שקובע היא דרך החיים הפשוטה והחכמה שביקשו כולם לאמץ. 
8אלת הרחמים– סמל לנתינה, חמלה. 
9אלמנט הצב להגנה וביטחון. 
10דרקון למזל והגנה. 
11. בכל מקדש ניתן למצוא קערות טיבטיות ופעמונים שנועדו לטהר את האווירה מרוחות רעות. פעמונים בגדלים שונים נמצאים במקדשים כאשר כל אחד מהם ממונה על ויברציה אנרגטית שונה. מחוץ לכל בית ניתן למצוא בית רוחות מלא אוכל, שתייה, מנחות וכל טוב כדי לרצות את הרוחות ולמנוע מהם,חלילה, כניסה אל הבית. הנשים הפרימיטיביות מהשבטים האתניים (בעלות האוזניים הארוכות) צובעות את שיניהן בשחור כדי לגרש את הרוחות. 
וכמובן…התרנגול זוכה השנה לעדנה בציינה טאון האוטנטית .בתוך שוק עמוס באוכל בצבעים וצורות שעין מערבית לא זכתה לראות, ממתקים בצבעים שונים בעלי מרקם ג'לי, בשר עופות, דגים בכל הצורות והמינים, . (מסתבר שהנשים הסיניות קונות אוכל מוכן) נמצא מוזהב יושב על מטבעות זהב בפסלים, על גבי חולצות ,תמונות…הפנינג אמיתי מרתק. 

הסימבוליקה משמשת את המבנים החשובים בנוסף לתכנון הקפדני ובתים רבים חסרי כל המבקשים להתנחם לפחות בסמלים כדי להביא מזל טוב והגנה.

קמבודיה


חסרונה הגדול של קמבודיה היא בהיותה מדינה שטוחה ביותר. הניתן לומר שהמלחמות במקום נגרמו בין היתר בגלל העדר הרים או גבעות התורמים להגנה ? ייתכן. מים זורמים בשפע באגם מים מתוקים הגדול ביותר באסיה אך בהעדר הרים לתחום את הצ'י. נוצר חוסר איזון על פי עקרונות הפנג שואי. בשנת 1976 כוכב 5 צהוב, כוכב האסונות והצרות ביקר בקמבודיה והפכה זירה לאחת הטרגדיות הגדולות בתולדות האנושות. מתו בקמבודיה כ 2 מליון איש מתוך כ-8 מליון. היום יש 11 מליון איש. ריבוי טבעי מואץ,תשתית כבישים רעועה, אבני חן, אנשים מדהימים ,חביבים, חשים יתמות בכל פינה. אין מנהיג שיסחוב את המדינה קדימה. המלך הוותיק בעולם אשר הוכתר על ידי הצרפתים בשנת 1941 בהיותו בן 18 פרש לפני מספר חודשים. דמוקרטיה רעועה. השפעה ווייטנאמית הודית וסינית. בהשפעת הקולוניאליזם הצרפתי נוהגים בצד ימין ואוכלים בגט טוב 
אחרי שנים שבהן הייתה קמבודיה סגורה לתיירים בשל מלחמות קשות,נפתחה מחדש ונחשפו מחדש מקדשי אנקור הפזורים בשטח של 194 קמ'ר. המקדשים הנחשבים לפלא השמיני בעולם נבלעו במשך שנים ארוכות על ידי הג'ונגל מאז ננטשה אנקור במאה ה15 התגלו על ידי בוטנאי צרפתי במאה ה19 שעקב אחר חיי הנזירים בדרכם ביערות קמבודיה בזכות יומן מסע שהיגיע ללאוס לאחר מותו. 
מקדשי אנקור הם חלק משרידי עיר עתיקה שהייתה החל מהמאה התשיעית עד המאה הארבע עשרה מרכז דתי ושלטוני של הממלכה החמרית ששלטה על אזורים נרחבים של הודו סין עם אוכלוסיה שמנתה כמליון איש. הבתים והארמונות של העיר נבנו מעץ ולכן לא שרדו את האקלים הלח אך כ300 מקדשים שנבנו כדי לפאר את המלכים המקומיים, שנחשבו לאלים ,מאבנים ולבנים שרדו. 
בטיול הזה החוויה הגדולה הייתה בראשוניות המסורתית של המקום. הגישה למקדשים פתוחה לכל, ניתן לגעת במוצגים הארכיאולוגים ולחוות את האוטנטיות לפני שיגדרו, יסגרו,יציבו מצלמות אלקטרוניות וימכרו מוצרים בעברית. 

מקדשי אנקור נחשבים לפלא השמיני בעולם, משווים אותם לפירמידות בכמות ,בגודל האבנים שהובאו לבנייה. המקדשים שזכו לעבודת שחזור מדהימה על ידי חוקרים מגרמניה ,צרפת ויפן בעלות של מיליוני דולרים הזרימו תיירים רבים משנת 99 . (2 מליון תיירים בשנה כמספר השיא שחוותה ישראל בשנת התיירות הטובה ביותר שלה) מ99 ניתן לראות בעיירה "סיאם ריפ" תנופת בניה, מלונות צצים כפטריות. השקעה נדל'נית טובה. 
המקדש המפורסם והמרשים ביותר נקרא אנקור ואט . הוא נבנה על ידי סורא ורהמנא ה2 במאה ה12 והיה במשך 37 שנה המקדש הדתי הגדול בעולם. בנייתו מזכירה מאוד את המבנה של העיר האסורה בסין הבנוי על עקרונות הפנג שואי. 

תוכנית אנקור וואט

התכנון של אנקור ואט קשה לתפיסה מעצמת הגודל. הרחובות הפנימיים תוכננו כך שזרימה תהייה מכל כיוון: צפון, דרום, מזרח ומערב אל המרכז . הרעיון המרכזי הוא של מרובע מרכזי מוגן על ידי חומות וארבעה 
מגדלי תצפית בכל פינה המזכירים במבנה את העיר האסורה. "מבואה מוארת" (מושג מרכזי בפנג שואי) בכניסה, מגדלים, גלריות, חדרים, וגינות במפלסים שונים המחוברים על ידי מדרגות. גודל הקומפלקס 65 מטר. מבחוץ המבנה גבוה יותר וככל שנכנסים פנימה הוא נמוך יותר . המרחקים ממגדל למגדל תוכננו בקפידה . מסביב לעיר נבנו תעלות מגן אשר שימשו להגנה ולהובלת מים מהנהר בדומה לעיר האסורה. אותו ידע המשתמש בכיווני שמיים, מידות אסטרולוגיות ותנועת הכוכבים. הגודל, המרחקים וצורת המבנה יוצרים תחושה של פרח לוטוס פתוח. הכניסה המרכזית למקדש מצד מזרח, אזור של התחדשות צמיחה וזריחת השמש. המקדשים נבנו בסגנון הנדואסטי עד המאה ה12 אז הם שונו לסגנון בודהיסטי. שילוב סגנונות בא לידי ביטוי בציורים וגילופי האבן על הקירות. 

מלחמת הג'ונגל הפראי באבני המקדש כפי שהתגלתה לחוקר במאה ה19 מתגלה במקדש תא פרום בו צומחים העצים מתוך הקירות ושורשיהם לופתים וחונקים את האבן. שילוב מדהים ביופיו של הטבע עם הבניה הקדומה. 
כאשר מדברים על אינטראקציה בין אלמנטים אנרגטיים ניתן לראות כיצד יסוד העץ (פיקוס טרופי )מבקר או הורס את יסוד האדמה (אבן) כאשר הוא מוציא את שורשי האוויר הדקים המתרחבים בעת לפיתת האבנים עד כדי התמוטטותם. להגיע בעת הזריחה לחוות את הראשוניות ואת הפחד בין החורבות לציוץ הציפורים ולהתרגש.. 

מקדש מדהים הבנוי על עקרונות דומים הוא אנקור טום נבנה במאה ה12 על ידי המלך כמחווה לאימו ולהאדרת שמו. אותו מבנה מרכזי מוקף חומות ומים,אותה מבואה,שערים ומגדלים. הכניסה אליו מכל כיווני השמיים דרך חמישה שערים .54 כניסות, 54 אלים משמאל (ינג) ו54 דמויות של שדים (יין) מימין מקבלים את הבאים. 108 דמויות בסך הכל. סמבול למספר 9 לדרקון ולנמר בפנג שואי. במיתולוגיה ההודית יש 330 מליון אלים המסמלים את תכונות בני האנוש, מתוכם שיבא האל ההורס, האל הבונה והאל האחד השומר על כולם. לצידם יש את השדים המשמשים כשומרי סף להראות שהרע בחוץ והטוב בפנים מוגן ובטוח. 

במרכז המבנה העצום עמד קודש הקודשים – הפסל הקדוש של בודהה לשם היו עולים עלייה תלולה כדי להתפלל. 
במקדש יש גלריה עם גילופי קיר בגובה 2 מטר. מהגדולים בעולם. בעבר שובצו בזהב ואבנים יפות. הציורים החרוטים על הקיר שיקפו את הקוסמולוגיה ההינדית המדברת על 4 תחומים חשובים- עולם החומר, אדם, אלים ומוחלט. בדומה לבודהיסטית- חלק תחתון ציורים של חיי היום יום, אנשים העוסקים במלאכה- מייצג את עולם החומר, החלק האמצעי מראה את המלחמות- עולם האדם ומעל- עולם האלים. מעל האלים נמצא המוחלט. ניתן לראות בתמונות את השפעת הסינים בעניים המלוכסנות לעומת הקמבודים המקומיים המוצגים עם אוזניים ארוכות. 
אי אפשר לתאר את החוויות במילים. מומלץ לתרמילאים, ללחוצים, לרוצים "ניקוי ראש" ,למבקשים להכניס את החיים לפרופורציות ולכל אחד. 
תודתי נתונה לגילה אופק(מנורה) לגיא גלבגיסר (אופקים) ולקבוצה הנהדרת.