עקרונות פנג שואי לאדריכלות אסתטית

כשאני נזכרת במה שהביא אותי אל הפנג שואי מלכתחילה אני נזכרת בחיבור העמוק שיש לשיטה עם גאיה, אמא אדמה ועם הטבע. למרות שהלימוד שלי את הפנג שואי החל

בפרשנות מערבית מלאכותית ו"רעשנית"  שלא שיקפה כלל את התפיסה במהות הטהורה שלה. בדיעבד, ידיעה פנימית גרמה לי להמשיך ללמוד כדי לבסוף מתוך ההיזכרות בחוכמת המקור, בזרעי הדאואיזם, גיליתי גם את עצמי.

עקרונות פנג שואי לאדריכלות אסתטית

לסינים הקדמונים לא היה מושג על אסתטיקה. הגדרות לגבי אסתטיקה הוגדרו בשלב מאוחר יותר מתוך תפיסות פילוסופיות מערביות. התייחסות של הסינים ליופי באה בשלב מאוחר יותר לידי ביטוי ב"חמשת האומנויות"  ביניהם נכלל גם פנג שואי.

כאשר הקדמונים ביקשו להגדיר פנג שואי טוב הם לא התכוונו למבנה יפה או מוגן אלא למבנה הנהנה מסביבה טופוגרפית איכותית המהדהדת בהתאמה עם הכל.

העיקרון האסתטי הראשון בפנג שואי קשור לפשטות.  

בפשטות אין הכוונה לבית משעמם או מינימליסטי כמו בית יפני, למשל אלא בכזה שאין בו יותר מידי ברמה כזו שאם נוציא מרכיב אחד מהבית זה יפגע באיכות שלו.

בפשטות הכוונה במבנה שלא מתאמץ בדומה לבחורה כבר יפה ששמה ליפסטיק מודגש המלווה בשכבות רבות של איפור והולכת עם חולצה חשופה כדי לצעוק את הנוכחות שלה או כמו הצעירים המקעקעים ודוקרים כמעט כל מקום חשוף ולא חשוף בגוף שלהם כדי שיחושו ויראו  מיוחדים. שעה שהם פשוט מיוחדים במי שהם. 

בפשטות הכוונה להגיע לתמצית של הדבר עצמו בדומה, למשל, לדרך שעשו המחשבים המסורבלים שהיו בתחילת הדרך עד הפיכתם למחשבים המעודנים, הקטנים  והפונקציונליים שיש לנו היום. התמצית הזו הגיעה לאחר התנסות רבה והבנה עמוקה של הדברים.

במבנים בהם אין פשטות יש פעמים רבות גם קיצוניות  ברמה כזו שאנשים לא חשים בה נוח. ניתן לראות מבנים חריגים שלא מהדהדים לסביבה שלהם.

בעולם המודרני מעודדים קיצוניות. אך בתפיסה המסורתית אפשר להיות מיוחד וייחודי ובהחלט לא קיצוני. חוכמת הקדמונים מציעה שההרמוניה יוצרת את הייחוד. המידע הזה לא פג תוקפו. 

קונפוציוס אמר ש" יופי מגיע כאשר המזויף מתחלף במהות"

העיקרון הבא הוא אוניברסליות

הכוונה  לאיכות רוחנית המוגדרת על ידי כל אחד כמשהו טבעי וחופשי . הכוונה לראות את המבנה כמשהו שכולם יכולים להתחבר אליו בצורה זו או אחרת.

עקרון זה חובר לעקרון הוויזואליות או הדמיון

דמיון חי של מבנה נוכח  ביכולתו להעביר את החוויה מעבר לשפה ולמה שנראה בעין, כך למשל בביקור במוזאון השואה בברלין אפשר לא רק לראות את התצוגה האדריכלית והאמנותית של הקברים הניצבים בגבהים שונים  אלא גם לחוש ולעבור מסע פנימי של מוות.

מוזאון השואה בברלין, תמונה לשימוש חינמי באתר pixabay.com

עקרונות פנג שואי לאדריכלות אסתטית

כן למשל בניין האופרה באוסטרליה ( התמונה בחזית נלקחה מאתר של תמונות חינם http://www.freeimageslive.co.uk/)מביא אסוציאציות רבות למתבונן יש ויראו אותו כפרח לוטוס, כספינה, כפרי וכדומה והוא משאיר מקום לדמיון לא רק ברמה פיזית אלא גם ברמה הרוחנית .

מבנה כזה רב שכבתי, מעבר להקשר פילוסופי או פסיכולוגי  פותח לך את הלב  שעה שצ'י – אנרגיית החיים  והנשמה חוברים  והופכים אחד. בפנג שואי קוראים לזה שנג צ'י- אנרגיה מטיבה המביאה מזל טוב.

הוארד צו'י, מומחה פנג שואי מסביר שההבדל בין המזרח למערב בא לידי ביטוי באיך שהם תופסים יצירתיות. בעוד במערב נותנים לילדים צבעים ואומרים להם לצייר ככל העולה על רוחם, אחר תולים את הציורים ואומרים שזה יפה וזה לא יפה. במזרח, לעומת זאת,  נותנים לילדים מברשת ודיו ומבקשים מהם להעתיק את הסימניות של האבות הקדמונים ורק לאחר שהם שיחקו עם זה הם יכולים לצאת לדרך משלהם. זהו משחק של יצירתיות המשלב מתודולוגיה ומשקף תפיסה דאואיסטית האומרת שלאחר שהכוונה הובנה נוכל לשכוח את התמונה.

עקרון סימטרי חשוב אחר עוסק במציאת האיזון בין ין לינג

האקטיבי והפיסי, המואר והחשוך כאשר בין הין לינג מתנהל דו שיח שיש בו אהבה והרמוניה. יש מצבים של עודף ינג המתגלים במבנה מלבני גבוה, מכוסה בזכוכיות בוהקות המבקש אנרגיה יינית לאיזון ויש מבנה המשלב גם וגם. ין וינג לא חייבים לבוא לידי ביטוי רק בקשר בין המבנה לבין הסביבה יכול גם להיות מצב שבחוץ ינג ובפנים יין וזה כשלעצמו כבר יוצר הרמוניה. איזון בין ין לינג יוצר הדהוד עם הטבע כאשר הוא לא מביא מאפיינים מלאכותיים מזויפים. כלומר, השראה והדהוד לא יתקבלו מעץ ירוק עם פירות מפלסטיק או צפרדע מוזהבת עם מטבע בפה שיש המאמינים ביכולתה להביא שפע אלא ממים טבעיים הזורמים בנינוחות המביאים את אותה כוונה.

מבנה הנחשב ככזה שיש לו פנג שואי משלב עקרונות  אסתטיים היוצרים בפשטות, באוניברסליות ובטבעיות את ההדהוד וההקשר של הכל עם הטבע.

עכשיו שכשהכל משתנה ותפיסות של אדריכלות מערבית מודרנית ואדריכלות מזרחית קלאסית יוצאות  לדרך חדשה יש מה ללמוד מהמקור המהותי הטהור שגילו החכמים הקדמונים של העבר.  

הכתבה נכתבה בהשראת הרצאה של הוארד צ'וי, אדריכל פנג שואי, בכנס פנג שואי לונדון ב2016