צמיחה בראי ה יי-ג'ינג
מלכתחילה היה שמו של ספר התמורות – הוא ה יי-ג'ינג (YiJing)הידוע כאי-צ'ינג (I Ching) – יי (Yi) בלבד. הסימן הסיני "יי" (Yi) שפירושו "שינוי", מתאר ככל הנראה את קרני השמש יוצאות מבעד לעננים, לאחר גשם כבד, והוא מבטא את הרעיון המרכזי של הספר: מחזוריות ושינוי.
ברובד האנושי, שינוי זה בא לידי ביטוי במחזוריות שיש בה סדר כמו עונות השנה בטבע ובכלל זה באדם, בשינוי הקורה בחומר לנוכח תנאים מסוימים כמו מים ההופכים לאדים ועוד. חוקיות זו ניתנת להגדרה.
ברובד הקוסמי, השמימי, השינוי אינו ניתן לתפיסה אנושית. ניסיון להבין את ה"היגיון" שבדרך השינוי הקוסמי הבא לידי ביטוי ברובד הארצי או/ו את ה"חוקיות" שבו, הנו בזבוז אנרגיה שיש בו להוביל לבלבול וטעייה ומתוך כך לקיפאון.
היי (Yi) התפתח מתוך קריאתו האנושית הטבעית של האדם, למצוא "איזשהו" סדר בתופעות המשתנות, ובכך לשמור על יציבות נפשית שתאפשר לו לגדול, לשגשג ובעיקר – לממש את עצמו בצורה יציבה, בתוך-למרות-ובזכות השינויים המתחוללים סביבו ובתוכו;
למזג בין השינויים "המוכרים" ו"המובנים" הבאים לידי ביטוי למשל במחזוריות עונות השנה – אליהם הוא יכול להתכונן כמו לאגור מזון בסתיו לקראת החורף – ובין השינויים ה"לא צפויים" ו"לא מובנים" ה"חוצים" את הדרך שלו כמו מערכת יחסים יפה ש"פתאום" "מאוימת" על-ידי גורם זר ש"נכנס לתמונה" או התעשרות פתאומית – לדוגמא.
איך עלינו להגיב לנוכח מצבים המבטאים או מציבים אותנו על צומת דרכים? לדוגמה, אנו עובדים במקום עבודה מסוים המעניק לנו בטחון כלכלי, יציבות ותחושת בטחון הנלווית לאלה. בנוסף על כך, אנו גם אוהבים את מה שאנחנו עושים, מסתדרים נהדר עם הממונים או/ו העובדים שלנו ומרגישים מסופקים. "פתאום" מגיעה אלינו הצעת עבודה שיש בה לקדם אותנו – אם כמובן, היא "תלך טוב" עבורנו. האם להיענות? האם לסרב? יש כאן "הימור". אם נגיב בחיוב, אולי אנו "סתם" מסתכנים. אם נגיב בשלילה, אולי אנו פוחדים וחוסמים אפשרות של צמיחה. מה עלינו לעשות?
התשובה של ה"יי" (Yi) היא, לפעול בצורה שתקדם אותנו בדרך שלנו – גם אם זה אומר ללכת ב"ניגוד לכל הסיכויים" (הארציים כמובן – אלה הנתפסים בתפיסה אנושית רגילה). פעולה כזו יוצאת מתוך "חיבור" עם הדרך המממשת אותנו – מה שהפילוסופיה הדאואיסטית (הנמצאת בבסיסה של הרפואה הסינית המסורתית) מכנה, דאו – והנובעת מהקשבה טהורה ל"אני הפנימי הטהור", ל"רוח (במובן הרוחני) הגבוהה", המשמשת כדוברו/ה של הדאו.
לימוד היי (Yi) ועבודה אתו, מאפשרים עם הזמן, להגיע לרמת צלילות, היכולה לזהות את הפוטנציאל שבכל מצב ומצב ומתוך כך להגיב למצבים השונים, בהתאם לצרכים המשתמעים מתוך המצב, על פי הדרך הייחודית והיצירתית. המסרים של היי (Yi) לפיכך הם הקשבה נקייה, ערנות, פתיחות לשינוי ויכולת זרימה.
הסמנים הקדומים
המונח ג'ינג (Jing) התווסף מאוחר יותר. המשמעויות שלו כוללות בין השאר: ספר קלאסי, כלל, חוק, עקרונות בסיסיים ואף ערוץ אנרגיה (מרידיאן) כשמדובר ברפואה הסינית. הסימן ג'ינג (Jing) כפי שהוא מופיע בצורתו הקדומה מבטא, נול (מכשיר אריגה).
כמו בעבר הקדום שלו, היי-ג'נג (YiJing) זכה וזוכה לפרשנויות רבות גם היום. מכיוון שהוא מבטא את העיקרון הטבעי הבסיסי הנמצא מעבר לכל העקרונות, את החוקיות הנמצאת מעבר לכל התופעות המוכרות לאדם והבאה לידי ביטוי במצבים השונים, אליהם האדם נקלע מאז בריאתו; מכיוון שהוא מבטא אמת אוניברסאלית ונצחית, המתבטאת ב"עולם האדם" בדברים שתמיד היו ויהיו מהותיים לאדם כמו זוגיות, יציבות כלכלית, התפתחות, יחסים בתוך הקבוצה ועוד, ה יי-ג'ינג (YiJing) הוא אינו קשור ל"דת" מסוימת או ל"לאום" מסוים או ל"מין" מסוים.
בהיותו חוצה גבולות, תרבויות ואמונות, ה יי-ג'ינג (YiJing) רלוונטי לאדם המודרני בדיוק כפי שהיה רלוונטי לבן כפר סיני קדום; הוא נותן תשובות תקפות לאדם ממצרים למשל בדיוק כפי שתשובותיו תקפות לאדם מנורבגיה. אחרי הכל בכל מקום שבו הוא נמצא, האדם תמיד ירצה לדעת שהוא עושה את הבחירות הנכונות בכל מה שקשור לקריירה שלו, לזוגיות שלו, ליחסים שלו עם המשפחה, לנסיעות שלו, ללימודים שלו וכך הלאה וכך הלאה.
ההדרכה של ה יי-ג'ינג (YiJing) נעשית בדרך סימנים המתחלקים לקווים מלאים ( ____ ), המבטאים את האיכויות הזכריות ולקווים קטועים ( _ _ _ ), המבטאים את האיכויות הנקביות, בדרך של סימנים המבטאים סמלים, שיש בהם לעורר את החיבור בין האדם המודרך על-ידי היי-ג'ינג (YiJing) ובין המקום האינטואיטיבי שבו, המגיב לסמלים. סימנים אלה והקודים הנמצאים בבסיסם, היו ומהווים השראה למתמטיקאים, פילוסופים, אנשי רוח ומחקר, המנסים ל"תפוס" ולו גם ב"משהו" את קודים אלה, הסימנים הנובעים מהם וההדרכה שלהם.
לפיכך הפרשנויות ל יי-ג'ינג (YiJing) הן רבות. אחת הדרכים להתקרב למשמעות המקורית של הסימנים ומתוך כך להדרכה המשתמעת מהם היא להבין את הסמלים, כפי שהם באים לידי ביטוי, במקורם, ולאפשר להם לעורר את המקום האינטואיטיבי שבנו. בדרך זו, אין הסתמכות על פרשנות מוכנה שנעשתה בידי מפרשנים אחרים אלא דיאלוג אישי וישיר בין הנעזר ב יי-ג'ינג (YiJing) לבין חכמת התמורות עצמה.
למשל, על השישייה (האקסאגרמה) השלישית של ספר התמורות (שלישית מתוך 64 האקסאגרמות), נאמר אצל רוב המפרשנים המקובלים כי הנושא שלה הוא "קשיים של התחלה" – מה שזה נכון, אלא שהסתכלות בסמל המבטא שישייה זו, מראה ציור של נבט השואף לפרוץ מעלה. לפיכך המשמעות המקורית של שישייה מספר 3 היא, נביטה. אז נכון שנביטה מבטאת "קשיי לידה" ו"קשיים של התחלה" אלא שכשאנו מתחברים לסמל של הנבט, מה שנתפס קודם לכן כ"קשיים" אולי מעייפים, הופך להיות מצב של עוצמה ואנרגיה חיונית, המבטאות לידה והתחיות, המבטאות את נקודת ההתחלה של החיים.
יי-ג'ינג (YiJing) הקדום כדרך התחברות עם הדרך והעוצמה הפנימית שלה, עיקרו התחברות לאני הפנימי הטהור, הקורא למימוש עצמי יצירתי, שיש בו ביטוי לדאו. בהתחברות ל"האני הפנימי הטהור", ה"דה" (De), יש עוצמה המבטאת אמת פנימית, שאינה שואפת להוכיח את עצמה אלא פשוט חיה את הווייתה, כפי שהיא. בכך היא כוח יצירתי.
כתבה: יעל ריין, בוגרת ה American Taoist Healing Center שבניו-יורק, מיסודו של הרופא ברפואה סינית מסורתית ומחבר הספרים, ד"ר לו נאן ותלמידתו, מכוונת בהתפתחות התודעה הגבוהה לאור עקרונות הפילוסופיה הדאואיסטית ואסטרולוגיית האבחון של הרפואה הסינית, במסגרת ייעוץ אישי וקורסים.
לימודי יי-ג'ינג נלמדו על ידי בוגרי בה'ס, בסיום לימודי הכשרה